Jury w składzie dr Bartosz Borys (Żydowski Instytut Historyczny), Kamil Pohl (twórca i reżyser, związany z firmą Platige Image), The Kissinger Twins (duet nagradzanych twórców treści interaktywnych), Alicja Wancerz-Gluza (szefowa programów edukacyjnych i innowacyjnych Fundacja Ośrodka KARTA) i dr Anna Wilk (Fundacja Szkoła Medialna) ogłosiło następujące wyniki hackathonu:
I miejsce: zespół Cewet Tow, z projektem“Nina_inna historia – interaktywna opowieść o nastolatkach z przeszłości”. Film będzie miał formę serialu fabularnego na Instagramie. Jury w werdykcie podkreślało łatwość zrealizowania koncepcji. Walorem tego filmu jest również to, że jego odbiorca obcuje z historią „na swoich zasadach” – na Instagramie, gdzie czuje się u siebie, a jednocześnie aktywnie przyswaja wiedzę w lekkiej, żywej formie (edukacja przez uczestnictwo i doświadczanie).
II miejsce: zespół Game of docs z koncepcją filmu pt. “Chejt”, czyli po hebrajsku „grzech”, której główny bohater i jednocześnie narrator, Henryk Przewłocki – przedwojenny dziedzic Mordów – bierze na siebie “zadanie”, by ochronić społeczność miasta przed niewidzialnym wrogiem. Ten film będzie utrzymany w stylistyce komiksów noir z wmontowanymi dokumentami historycznymi i animacjami takich wydarzeń, jak bitwa 1920 roku.
III miejsce: zespół Przejdź-do-Historii, którego osią fabularną jest poszukiwanie tajemniczego tobołka ukrytego w 1920 roku w okolicach majątku Przewłockich. Szukając kolejnych wskazówek, prowadzących do „skarbu”, widz odkrywa różne fakty z historii Mordów w latach 1920-1932, dotyczące zarówno mieszkańców majątku Przewłockich, jak i społeczności żydowskiej. Historia będzie zawierać nakręcone materiały filmowe połączone z animacjami, archiwaliami, wszystko to pozwoli zobaczyć miejsce akcji w technologii 360 stopni, co dzięki efektowi immersji stanowi walor, ale i poważne wyzwanie w realizacji koncepcji.
Tutaj można obejrzeć ogłoszenie wyników obrad Jury wraz z uzasadnieniem.
O zespołach i ich pracy można przeczytać na portalu: www.uczycsiezhistorii.pl:
- Nina_innahistoria zespołu Cewet tow: http://uczycsiezhistorii.pl/projekt/nina_innahistoria-czyli-o-historii-na-instagramie/
- Chejt zespołu Game of docs: http://uczycsiezhistorii.pl/projekt/studium-przypadku-koncepcja-filmu-interaktywnego-pt-chejt/
- Przejdź-do-historii zespołu Przejdź do historii: http://uczycsiezhistorii.pl/projekt/poznaj-zespol-przejdz-do-historii/
Opisy projektów wraz z linkami do klikalnych prototypów znadują się tutaj:
- Nina_innahistoria zespołu Cewet tow: http://uczycsiezhistorii.pl/projekt/nina_innahistoria-czyli-interaktywna-opowiesc-o-nastolatkach-z-przeszlosci/
- Chejt zespołu Game of docs: http://uczycsiezhistorii.pl/projekt/studium-przypadku-koncepcja-filmu-interaktywnego-pt-chejt/
- Przejdź-do-historii zespołu Przejdź do historii: http://uczycsiezhistorii.pl/projekt/przejdz-do-historii-czyli-poszukaj-tobolka-ze-skarbem/
Zamierzamy wspierać rozwój tych projektów, a następnie (na początku 2021 roku) ubiegać się o grant na realizację najlepszego.
Zapraszamy do śledźenia dalszych losów zespołów na naszej stronie oraz w zamkniętej grupie na Facebooku.
Inne artykuły post-hackathonowe znajdziecie tutaj:
- Opis projektu na naszej stronie: https://karta.org.pl/projekty/prototyp-interaktywnego-filmu-polsko-zydowskich-relacjach-przykladzie-miejscowosci-mordy-l
- Historyczny hackathon filmowy FilmHack - krok po kroku: http://uczycsiezhistorii.pl/artykul/historyczny-hackathon-filmowy-krok-po-kroku/
- Contemporary Lynx (en): https://contemporarylynx.co.uk/filmhack-interactive-films-where-audiovisual-narration-meets-state-of-the-art-technologies
- Medium.com (en): https://medium.com/new-technologies-in-museum/filmhack-interactive-films-where-audiovisual-narration-meets-state-of-the-art-technologies-542a612649b1
- Medium.com (pl): https://medium.com/nowe-technologie-w-muzeum/historyczny-hackathon-filmowy-krok-po-kroku-4ede8c2020cf