„Wiedza i praktyka. Od badania do własnych narzędzi edukacji o trudnej przeszłości”

środa, 29 Października 2025

Zapraszamy na wydarzenie pt. „Wiedza i praktyka. Od badania do własnych narzędzi edukacji o trudnej przeszłości”, podczas którego nie tylko zaprezentowane zostaną wyniki ankiety badającej potrzeby emocjonalne i dydaktyczne w nauczaniu o Holokauście, ale także nowe narzędzia i materiały edukacyjne, które pomogą Ci w pracy z tym tematem. 

Zapraszamy zarówno nauczycieli historii, jak i języka polskiego, etyki, edukacji obywatelskiej, a także edukatorów organizacji pozarządowych oraz przewodników muzealnych.

Trudna przeszłość jest obecna nie tylko na kartach podręczników, ale także w dyskusjach o współczesnych wyzwaniach, takich jak wojna w Ukrainie czy w Gazie. Dlatego proponujemy wspólny namysł nad tymi kwestiami: 

  • jak prowadzić edukację nie tylko do „głowy”, ale również do „serca” i co z tego wynika? Jak radzić sobie z emocjami, które wywołują te tematy? Do czego inspirują nas relacje świadków? Jak oni radzili i radzą sobie z traumą? Jak dzisiejsza psychologia służy nam pomocą w tej kwestii?

  • Jak kształtować krytyczne myślenie u uczniów w czasach wszechobecnej sztucznej inteligencji? Jak rozmawiać o dezinformacji?

  • Jak nauczanie o trudnej przeszłości może wpływać na kształtowanie postaw obywatelskich? Jakie kompetencje należy rozwijać, aby rozpoznawać uprzedzenia i stereotypy? Co warto uświadamiać uczniom/uczestnikom zajęć? Jakie mechanizmy warto pokazywać? 

Zapraszamy do udziału i dyskusji!

Pula miejsc na wydarzenie jest ograniczona, przyjmujemy uczestników w kolejności zgłoszenia.

Tytuł wydarzenia: Wiedza i praktyka. Od badania do własnych narzędzi edukacji o trudnej przeszłości

Data: 15 listopada 2025, godziny: 11.00–16.45 Miejsce: Instytut Myśli Politycznej im. Gabriela Narutowicza, Warszawa, ul. Powsińska 64A.

Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu „Edukacja przeciwko antysemityzmowi. Uczyć się z przeszłości, aby zrozumieć współczesne wyzwania. Multimedialny zestaw edukacyjny”, dlatego skoncentrowane na przykładowych materiałach edukacyjnych, które w docelowej wersji zostaną opublikowane w pierwszej połowie 2026. Wydarzenie współprowadzi Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd4u0cF2E756ANHlTvy9wquTR957jvp4Y0bQncUwkzOU2fcbQ/viewform?usp=sharing&ouid=102414251746070822049 

Plan wydarzenia:

11.00–11.30 – Kwestie organizacyjne, rejestracja i powitalna kawa

11.30–11.40 – Powitanie i prezentacja programu

11.40–12.25 – Przedstawienie raportu z ankiety badającej potrzeby emocjonalne i dydaktyczne w nauczaniu o Holokauście (Centrum Badań nad  Uprzedzeniami UW)

12.30–14.00 – Warsztat: Postawy i wybory w ekstremalnych czasach. Nowe materiały edukacyjne do wystawy „Byli sąsiadami” (prowadzone przez Centrum Edukacji Obywatelskiej)

14.00–14.45 – Przerwa obiadowa

14.45–15.15 – Wstęp do przedstawienia koncepcji planowanych materiałów edukacyjnych w grupach roboczych (prezentacja ogólna KARTA)

15.15–16.15 – Praca w 4 grupach (jedna runda): podczas sesji grupowej nastąpi podział na grupy adresowane do nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Grupy te skupią się na następujących tematach (do wyboru):

  1. Historia z perspektywy dziecka: Jak uczyć o Zagładzie poprzez świadectwo Larissy Cain „Dziewczynka z zamkniętego miasta” (prowadzenie Małgorzata Glinka) – adresowane głównie do nauczycieli szkół podstawowych.
  2. Dialog z naocznym świadkiem: Mechanizmy Zagłady a współczesne wyzwania.  Między pytaniem a szukaniem odpowiedzi w oparciu o publikację Hedi Fried „Czy bałam się śmierci? Pytania o zagładę” (Robert Szuchta) – adresowane głównie do nauczycieli szkół średnich i edukatorów pozaszkolnych.
  3. Głosy z przeszłości – żydowskie relacje o postawach Polaków wobec Żydów w lokalnej historii. Wykorzystanie źródeł historycznych i interaktywnych map jako narzędzi do analizy postaw i pamięci społecznej (Mariusz Sokołowski) – adresowane głównie do nauczycieli szkół podstawowych.
  4. Historia działa się tutaj. Odkrywanie lokalnego kontekstu Zagłady poprzez relacje i wspomnienia świadków (Marek Kołcon) – adresowane głównie do nauczycieli szkół średnich i edukatorów pozaszkolnych.

16.15–16.45 – Spotkanie plenarne - podsumowanie pracy w grupach i plany na przyszłość.

--------------------------------------------------------------------------------

Potwierdzenie udziału:

Prosimy o potwierdzenie chęci skorzystania z zagwarantowanego miejsca możliwie jak najszybciej najlepiej do końca października.

W celu potwierdzenia prosimy o wypełnienie tej ankiety, w tym udzielenie odpowiedzi na pytanie o wybór grupy roboczej (1, 2, 3 lub 4): https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd4u0cF2E756ANHlTvy9wquTR957jvp4Y0bQncUwkzOU2fcbQ/viewform?usp=sharing&ouid=102414251746070822049 

Zapraszamy!

W razie pytań, prosimy o kontakt: a.kudelka@karta.org.pl lub tel. 22 848 07 12.

Zespół Projektu „Educational Toolkit” Fundacja Ośrodka KARTA i Partnerzy Konsorcjum

Współorganizator wydarzenia: Instytut Myśli Politycznej im. Gabriela Narutowicza w Warszawie

Sfinansowano ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Informacje grantowe 

Sfinansowano ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Partnerzy